DETAIL TITULU:
Dějiny a současnost 3/2024. Proč a jak (se) učit dějepis ve škole
21. století
NLN s.r.o. 2024
brožovaná, 50 str.
ISBN 0418512932024
-
anotace
Odborně popularizační měsíčník.
Jak, a hlavně proč předávat dětem znalosti o dobách minulých? Do jaké historické hloubky se vydat? Stačí jen moderní dějiny, nebo to vzít z gruntu, od velkého třesku? Anebo od starověkých Řeků a Římanů, či začít knihtiskem? Těch otázek je hodně a klademe je nejen žákům a žákyním (jak a proč SE učit), ale i do "vlastních řad" (jak a proč učit): učitelkám a učitelům, historičkám a historikům či didaktičkám a didaktikům, respektive všem, kteří definují a neustále předělávají vzdělávací rámce a připravují nové učebnice.
Z obsahu:
Téma: Proč a jak (se) učit dějepis ve škole 21. století
Kdo nezná svůj feudalismus, je odsouzen ho zopakovat. Středověk do škol - jaký a proč (M. Šorm)
Co je a co není badatelská výuka? Problém inovací v hodinách dějepisu (K. Činátl)
"Co se děje ve výuce dějepisu, je odrazem toho, co vidíme ve společnosti". Rozhovor s historičkou a pedagožkou Laurence De Cock
Netematické články, seriály a pravidelné rubriky
Historik na cestách: Pau (Z. Hojda)
Dějiny do uší: Rozhlas a přímé přenosy katolických mší (T. Pánek - M. Novák)
Z pokladů knihoven: Vilém Slavata z Chlumu (A. Richterová)
Proměny Blízkého východu: Hamás (K. Černý)
Hledání zapomenutých pokladů. Na okraj diskuse o ženách-umělkyních (T. Gaudek)
Za rok v Řecku: Přijetí a usídlení řeckých dětí v Maďarsku (N. Fokas)
Umění a paměť: Počátky land artu v kontextu ekologického hnutí v Československu (T. Arndt)
Recenze, Na nočním stolku, STRIP "Anachronismy ACh"
Jak, a hlavně proč předávat dětem znalosti o dobách minulých? Do jaké historické hloubky se vydat? Stačí jen moderní dějiny, nebo to vzít z gruntu, od velkého třesku? Anebo od starověkých Řeků a Římanů, či začít knihtiskem? Těch otázek je hodně a klademe je nejen žákům a žákyním (jak a proč SE učit), ale i do "vlastních řad" (jak a proč učit): učitelkám a učitelům, historičkám a historikům či didaktičkám a didaktikům, respektive všem, kteří definují a neustále předělávají vzdělávací rámce a připravují nové učebnice.
Z obsahu:
Téma: Proč a jak (se) učit dějepis ve škole 21. století
Kdo nezná svůj feudalismus, je odsouzen ho zopakovat. Středověk do škol - jaký a proč (M. Šorm)
Co je a co není badatelská výuka? Problém inovací v hodinách dějepisu (K. Činátl)
"Co se děje ve výuce dějepisu, je odrazem toho, co vidíme ve společnosti". Rozhovor s historičkou a pedagožkou Laurence De Cock
Netematické články, seriály a pravidelné rubriky
Historik na cestách: Pau (Z. Hojda)
Dějiny do uší: Rozhlas a přímé přenosy katolických mší (T. Pánek - M. Novák)
Z pokladů knihoven: Vilém Slavata z Chlumu (A. Richterová)
Proměny Blízkého východu: Hamás (K. Černý)
Hledání zapomenutých pokladů. Na okraj diskuse o ženách-umělkyních (T. Gaudek)
Za rok v Řecku: Přijetí a usídlení řeckých dětí v Maďarsku (N. Fokas)
Umění a paměť: Počátky land artu v kontextu ekologického hnutí v Československu (T. Arndt)
Recenze, Na nočním stolku, STRIP "Anachronismy ACh"