DETAIL TITULU:
Meditace o městě, krajině, umění. Olomouc 1919-1989
Zatloukal Pavel
Ostravská univerzita 2020
vázaná, 540 str.
ISBN 9788075991867
-
anotace
Novou výstavu O městě, krajině, umění | Olomouc 1919-1989 sice stále nemůžete navštívit, ale rozsáhla kniha profesora Zatloukala Meditace o městě, krajině, umění. Olomouc 1919-1989, která ji provází je už v našem e-shopu.
Člení se do sedmi základních kapitol s řadou podkapitol. "První dvě jsou věnovány meziválečné Olomouci, třetí období protektorátu, zbývající poválečné době," prozrazuje její autor Pavel Zatloukal.
Kniha má 544 stran a 700 obrázků a je vůbec prvním pokusem představit to, co se v Olomouci odehrávalo mezi léty 1919 až 1989, navíc na pozadí leckdy velmi dramatického společenského dění.
"Pokusem, z něhož - jak doufám - čtenáři vyvstanou základní i dílčí problémy, charakteristické pro zdejší kulturu 20. století, její takříkajíc "výšiny i nížiny". Mám-li být co nejstručnější, pak z urbanistického hlediska z větší části promarněné možnosti velkoryse se po zániku pevnostního věnce vyrovnat se zástavbou předpolí staré Olomouce, z hlediska architektury pouze řídké nadprůměrné výkony, v památkové péči malá schopnost obnovit historické jádro, ve vztahu k přírodě a příměstské krajině opět řada zásadních pochybení. Ale na druhé straně množství pokusů naznačená omezení překročit," doplňuje Pavel Zatloukal
Podle něj nese kniha nese dvě motta: "Jedno je ono nietzscheovsko-loosovsko-mannovské "Navzdory," jemuž od konce 19. století vděčíme za vše podstatné, co tu máme. To druhé je novozákonní: "Mnozí pak první budou poslední, a poslední první." Kniha obě myšlenky do značné míry ilustruje."
Kniha se zabývá také olomouckou výtvarnou sférou v časovém rozmězí let 1919 - 1989. "Olomoucká výtvarná kultura procházela specifickým vývojem. Alespoň jeden příklad: úměrně tomu, jak v posledních desetiletích minulého století upadaly urbanismus, architektura i památková péče, vytvářela zejména neoficiální výtvarná tvorba od šedesátých let natolik významný fenomén, že si Olomouc v posledku právem vysloužila označení jako třetí nejvýznamnější výtvarné centrum českých zemí vedle Prahy a Brna. Vskutku podivuhodná úměra," zamýšlí se Pavel Zatloukal.
Člení se do sedmi základních kapitol s řadou podkapitol. "První dvě jsou věnovány meziválečné Olomouci, třetí období protektorátu, zbývající poválečné době," prozrazuje její autor Pavel Zatloukal.
Kniha má 544 stran a 700 obrázků a je vůbec prvním pokusem představit to, co se v Olomouci odehrávalo mezi léty 1919 až 1989, navíc na pozadí leckdy velmi dramatického společenského dění.
"Pokusem, z něhož - jak doufám - čtenáři vyvstanou základní i dílčí problémy, charakteristické pro zdejší kulturu 20. století, její takříkajíc "výšiny i nížiny". Mám-li být co nejstručnější, pak z urbanistického hlediska z větší části promarněné možnosti velkoryse se po zániku pevnostního věnce vyrovnat se zástavbou předpolí staré Olomouce, z hlediska architektury pouze řídké nadprůměrné výkony, v památkové péči malá schopnost obnovit historické jádro, ve vztahu k přírodě a příměstské krajině opět řada zásadních pochybení. Ale na druhé straně množství pokusů naznačená omezení překročit," doplňuje Pavel Zatloukal
Podle něj nese kniha nese dvě motta: "Jedno je ono nietzscheovsko-loosovsko-mannovské "Navzdory," jemuž od konce 19. století vděčíme za vše podstatné, co tu máme. To druhé je novozákonní: "Mnozí pak první budou poslední, a poslední první." Kniha obě myšlenky do značné míry ilustruje."
Kniha se zabývá také olomouckou výtvarnou sférou v časovém rozmězí let 1919 - 1989. "Olomoucká výtvarná kultura procházela specifickým vývojem. Alespoň jeden příklad: úměrně tomu, jak v posledních desetiletích minulého století upadaly urbanismus, architektura i památková péče, vytvářela zejména neoficiální výtvarná tvorba od šedesátých let natolik významný fenomén, že si Olomouc v posledku právem vysloužila označení jako třetí nejvýznamnější výtvarné centrum českých zemí vedle Prahy a Brna. Vskutku podivuhodná úměra," zamýšlí se Pavel Zatloukal.