Tato publikace představuje jeden z nejsystematičtějších pokusů o teoretické ukotvení počítačové technologie a jejího dopadu na současnou kulturu. Manovich se snaží nová média zasadit do širšího kontextu dějin technologií a kulturních forem, analyzuje základní principy, operace i formy; některá zjednodušení ale také problematizuje, například mýtus interaktivity nebo polarizaci digitálních a analogových médií.
Z dnešní perspektivy mohou některé teze působit jako překonané, přesto ale zůstávají nejen pokusem o teorii toho, co nová média opravdu jsou, ale také svědkem přelomu 20. a 21. století, který představuje zásadní předěl ve formách našich médií i kultury.
Předmluva
Prolog: Vertovův dataset
Poděkování
ÚVOD
Osobní chronologie
Teorie současnosti
Mapování nových médií: metoda
Mapování nových médií: Organizace
Pojmy: jazyk, objekt, reprezentace
1 CO JSOU NOVÁ MÉDIA?
Jak se média stala novými
Principy nových médií
1. Číselná reprezentace
2. Modularita
3. Automatizace
4. Variabilita
5. Překódování
Co nová média nejsou
Film jako nové médium
Mýtus digitálního
Mýtus interaktivity
2 ROZHRANÍ
Jazyk kulturních rozhraní
Kulturní rozhraní
Tištěný text
Film
FICI: reprezentace proti ovládání
Obrazovka a uživatel
Genealogie obrazovky
Obrazovka a tělo
Reprezentace versus simulace
3 OPERACE
Menu, filtry, pluginy
Logika výběru
Postmodernismus a Photoshop
Od objektu k signálu
Skladba
Od proudu obrazů k modulárním médiím
Vzdor montáží
Archeologie skladby: film
Archeologie skladby: video
Digitální skladba
Skladba a nové druhy montáže
Teleakce
Reprezentace versus komunikace
Teleprezence: iluze versus akce
Obrazy-nástroje
Telekomunikace
Distance a aura
4 ILUZE
Syntetický realismus a jeho problémy
Technologie a styl ve filmu
Technologie a styl v počítačové animací
Ikony mimesis
Syntetický obraz a jeho subjekt
Georges Méliès, otec počítačové grafiky
Jurský park a socialistický realismus
Iluze, narativ a interaktivita
5 FORMY
Databáze
Logika databází
Data a algoritmus
Databáze a narativ
Paradigma a syntagma
Databázový komplex
Databázový film: Greenaway a Vertov
Prostor navigování
Doom a Myst
Počítačový prostor
Poetika navigace
Navigator a Explorer
Kino-oko a simulátory
EVE a místo
6 CO JE FILM?
Digitální film a historie pohyblivého obrazu
Film, umění indexu
Stručná archeologie pohyblivých obrazů
Od animace k filmu
Redefinice filmu
Od kina-oka ke kino-štětci
Nový jazyk filmu
Filmové a grafické: tvorba filmu
Nová časovost: smyčka jako hybatel narativu
Prostorová montáž a makrofilm
Film jako informační prostor
Film jako kód
DOSLOV
Kinematografická teorie nových médií
Rejstřík, Glosář