Publikace zobrazuje široké spektrum vlivů hudebního folkloru na českou klasickou hudbu 19. a 20. století. Zabývá se sběratelstvím lidových písní a různými formami tzv. druhotné existence lidové písně v městském prostředí. V druhé části přináší analýzy sborových úprav lidových písní a sborových skladeb na lidové texty. Jejich bohatá typologie je demonstrována na ukázkách z tvorby deseti předních českých skladatelů (A. Tučapský, O. Mácha, J. Málek, J. Feld, P. Eben, J. Křička, Z. Lukáš, J. Laburda, Z. Šesták, C. Kohoutek).
Předmluva
Úvod
1. Lidová píseň v životě české společnosti
1.1 Sběratelé, sbírky a zpěvníky lidových písní
1.2 Formy druhotné existence lidových písní
1.2.1 Pěstování lidových písní ve folkloristických souborech
1.2.2 Sólový zpěv s harmonickým doprovodem
1.2.3 Instrumentální úpravy
1.2.4 Lidové písně jako didaktický materiál
1.2.5 Lidové písně jako materiál artifciální hudby
1.3 Písně zlidovělé
1.4 Lidovka a folk
1.5 Neofolklorismus
1.6 Lidová píseň předmětem odborného zájmu
1.6.1 Folklor a folkloristika
1.6.2 Lidová píseň v české odborné literatuře
2. Sborové úpravy lidových písní
2.1 Antonín Tučapský – Malovaná dolina
2.2 Otmar Mácha – Moravské lidové písně
2.3 Jan Málek – Královničky, Ešče si zazpívám
2.4 Jindřich Feld – Malé polyfonie
2.5 Petr Eben – O vlaštovkách a dívkách
3. Sborové skladby na lidové texty
3.1 Jaroslav Křička – Slovácké dvojzpěvy
3.2 Zdeněk Lukáš – Hejdum dá, Holoubci, Kravarky, Čepení, Věneček
3.3 Jiří Laburda – Dvojzpěvy
3.4 Zdeněk Šesták – Vítej, slunko líbezné
3.5 Ctirad Kohoutek – Skalické zvony
Závěr
Seznam použitých zkratek
Literatura
Seznam notových příkladů
Summary
Jmenný rejstřík