Text souhrnně podává současné základní poznatky o růstu, etapách životního cyklu (rodozměně) a fázích ontogeneze rostlin - embryogenezi, vegetativní fázi, přechodnou fázi (kvetení), generativní fázi a senescenci. Procesy jsou pojednány na úrovni morfologické, anatomické i molekulárněbiologické. Samostatné kapitoly jsou věnovány genetické výbavě a regulačním procesům a mechanismům - buněčnému cyklu, přenosu signálu, funkci fytohormonů a významu mutantů pro studium vývojových procesů u rostlin. Text je koncipován pro studenty odborné biologie i učitelských kombinací s biologií v bakalářském i magisterském stupni studia. Může být užitečný i pro středoškolské pedagogy, kteří si chtějí doplnit nové poznatky v této oblasti biologie.
Předkládaná práce ve 12 kapitolách podává precizně zpracovaný a pedagogicky velmi hodnotný přehled základního thesauru aktuálních znalostí o procesech a mechanismech rostlinné ontogeneze. Text sympatickým způsobem kombinuje klasické, nyní možná i trochu pozapomenuté poznatky o morfologických aspektech vývoje rostlin či o fyziologických souvislostech s poznatky získanými především v posledních 20 letech s využitím moderních, zejména molekulárně biologických postupů. Domnívám se, že jde o práci co do šíře tématického zaměření dosti unikátní, a že se autorům výborně podařilo "vybalancovat" poměr jednotlivých tématik.
Obvyklým nešvarem novodobých učebnic rostlinné biologie bývá přílišné zaměření na několik málo modelových organismů, v extrémním případě na Arabidopsis. Tomuto úskalí se autoři úspěšně vyhli, a podařilo se jim do textu organicky začlenit i adu poznatků o organismech "netypických" a nemodelových. Tato exempla přitom nejsou vybírána nahodile, prakticky vždy ilustrují obecné zákonitosti či alespoň šíři možností, které rostliny ve své ontogenezi uskutečňují.
Z recenzního posudku: doc. RNDr. Fatima Cvrčkova, Dr.rer.nat.
Studijní text Přírodpvědecké fakulty UK má sloužit studentům odborné biologie i studentům učitelského studia. Autoři se museli vyrovnat s problémem, že text budou využívat studenti s různou úrovní znalostí biologie. V předmluvě uvádějí, že využili zkušeností s textem Fyziologie rostlin (Pavlova 2005). Tuto zkušenost využili skvěle. Předkládaný text má formu moderní učebnice fyziologie rostlin, díky velmi přehlednému členění nabízí čtenáři možnost studia základních procesů fyziologie růstu a vývoje rostlin právě na té úrovni, která vyhovuje jeho požadavkům a možnostem.
Text je rozdělen do 12 kapitol, které zahrnují v úvodní části vysvětlení základních pojmů, pokračují vysvětlením základních procesů v kapitolách Rodozměna, Ontogeneze a genetická výbava, Buněčný cyklus a jeho regulace a Přenos signálu v rostlinách. Velká pozornost je věnována úloze, významu i způsobu studia fytohormonů. V další části textu jsou postupně zevrubně pojednány jednotlivé etapy vývoje rostlin v kapitolách Embryogeneze, Vegetativní fáze ontogeneze, Přechodná fáze - kvetení a jeho regulace, Generativní fáze a Senescence. Poslední kapitola textu je věnována významu studia mutantů ve vývojové biologii.
Nedílnou součástí učebnice je poměrně rozsáhlý soubor obrázků a schémat, který je vybrán velmi pečlivě a je užitečnou pomůckou ke studiu. Texty k obrázkům jsou jasné a srozumitelné, umožňují dobrou okamžitou orientaci v obrázku.
Pro celý učební text je charakteristická velká šíře záběru, stručnost, přesnost a snaha o poskytnutí co nejaktuálnějšího pohledu na problematiku. Velkým pozitivem je velmi precizní uspořádání textu. Čtenář je nenásilně veden nejen k osvojení základních informací, ale jsou mu naznačeny i možnosti a směry dalšího studia. To považuji za jeden z velkých přínosů této učebnice.
Celkově mohu shrnout, že nová učebnice bude jistě uvítána nejen studenty Přírodovědecké fakulty, ale i ostatními studenty biologie, resp. zájemci o botaniku, kteří budou hledat aktuální informace o současných názorech na růst a vývoj rostlin. Je naprosto jasné, že tato učebnice pomůže k orientaci ve fyziologických procesech podmiňujících růst a vývoj rostlin a poskytne možnost pochopit propojení aspektů fyziologických, biochemických i genetických. To je také dalším významným přínosem tohoto textu. Ve všech kapitolách je naprosto jasná snaha propojit znalosti z různých oblastí vztahující se k popisované problematice a zařadit ji tak do širšího kontextu. Růst a vývoj rostlin je tedy podán ne jako sled jednotlivých oddělených kroků, ale jako soubor podmiňujících se procesů, které spolu úzce souvisejí, jsou na sebe vázány, vzájemně se ovlivňují a řídí.
Jsem přesvědčena, že tento text pomůže čtenářům studovat fyziologií růstu a vývoje právě z tohoto komplexního pohledu. Navíc poskytne možnost seznámit se se současným pohledem na problematiku a poskytne vodítko pro směřování dalšího studia. Z těchto důvodů předpokládám, že se tento učební text stane velmi užitečnou a oblíbenou učebnicí, která dobře poslouží studentům nejen Přírodovědecké fakulty.
Z recenzního posudku: RNDr. Zuzana Vondráková, CSc.