DETAIL TITULU:
Přístupy k integraci vzdělávacího obsahu z pohledu kurikula,
výuky a učitelského vzdělávání
Koldová Helena - Janík Tomáš
Jihočeská univerzita v ČB 2024
brožovaná, 183 str.
ISBN 9788076940970
-
anotace
Iniciativa ke zpracování knihy Přístupy k integraci vzdělávacího obsahu z pohledu kurikula, didaktiky a učitelského vzdělávání vzešla z diskuzí v rámci odborných aktivit Asociace děkanů pedagogických fakult. Napříč pedagogickými fakultami byla na návrh děkanů ustanovena pracovní skupina, která se zabývala danou problematikou a vytvořila předkládanou publikaci. Jejím cílem je poskytnout odpovědi na otázky související se zaváděním obsahově integrovaných přístupů do školní praxe a do jisté míry poukázat také na problémy, které mohou vzniknout při neodborném uchopení problematiky. Publikace představuje shrnující materiál k integrovaným přístupům ve vzdělávání (STEM, STEAM, SCIENCE, CLIL, vybrané vzdělávací oblasti v RVP ZV), řeší koncepčně terminologické otázky i vzhledem k RVP ZV, ukazuje typické přístupy k integraci a zvažuje její limity, příležitosti a doporučení. Jde o text, který spojuje kurikulum ZŠ, SŠ a VŠ učitelské přípravy, ukazuje cesty syntézy oborových didaktik, ale i jejich diferenciaci, kooperaci a koordinaci. Nejprve je v knize představeno rámcové vymezení podstaty přístupů a souvisejících klíčových pojmů. Autoři se zabývají jejich obsahovým vymezením a jejich kurikulárními, didaktickými a pedeutologickými aspekty (kap. 2).Následují kapitoly představující vybrané přístupy k integraci vzdělávacích obsahů, jako jsou STEM (kap. 3), SCIENCE (kap. 4), technické vzdělávání (kap. 5), vzdělávací oblast Člověk a jeho svět v RVP ZV (kap. 6) a CLIL (kap. 7). V závěru publikace (kap. 8) jsou shrnuty výzvy pro vzdělávání v integrovaném pojetí na různých stupních škol.