DETAIL TITULU:
Textová kritika a péče o texty
Shillingsburg Peter
Ústav pro českou literaturu AV 2024
brožovaná, 270 str.
ISBN 9788076580862
-
anotace
Svazek přináší výbor z prací Petera Shillingsburga z let 1984 až 2016, který autor sestavil přímo pro tuto ediční řadu. Shillingsburg se zde pokusil shrnout své pojetí základních otázek textové kritiky, které se věnoval po čtyři desítky let jako vysokoškolský pedagog, teoretik a jako editor.
Základní teze celé knihy vychází z pojetí textu coby nestabilní reprezentace díla. Tato textová dynamičnost je výsledkem okolností provázejících jeho genezi, např. při jeho zápisu a tiskové produkci a v neposlední řadě i jeho proměn v pozdějších otiscích i vědeckých edicích. Shillingsburg zde promýšlí základní textologické otázky, např. vztah literárního díla k jeho textovým reprezentacím, specifika dokumentu (rukopis a jeho verze - tisk - digitalizovaný text), důsledky volby výchozího textu či problematiku autority ve vztahu k osobě autora a k dalším aktérům podílejícím se na vzniku textu.
S tím úzce souvisí stratifikace rozdílných editologických přístupů. Peter Shillingsburg zde předkládá pojetí, podle nějž žádný přístup a ani žádná edice nejsou chápány jako univerzální, základním kritériem ediční práce je konsekventnost editorova přístupu a vědomí, že každá volba má své důsledky. Tento nadhled mu však současně dovoluje situovat se v tomto editologickém poli a stanovit pro sebe zásady ediční práce, která kotví v respektu k autorskému záměru a ve vůli editora takový text mimo jiné prostřednictvím emendací konstituovat.
Jedním z podstatných rysů Shillingsburgova uvažování je jeho otevřenost novým podnětům (živý zájem např. o využití digitálních médií je u něj možné sledovat již od 80. let) a upřímná snaha o pochopení textověkritických orientací, jak vykrystalizovaly nejen v angloamerické oblasti ve dvacátém století.
Základní teze celé knihy vychází z pojetí textu coby nestabilní reprezentace díla. Tato textová dynamičnost je výsledkem okolností provázejících jeho genezi, např. při jeho zápisu a tiskové produkci a v neposlední řadě i jeho proměn v pozdějších otiscích i vědeckých edicích. Shillingsburg zde promýšlí základní textologické otázky, např. vztah literárního díla k jeho textovým reprezentacím, specifika dokumentu (rukopis a jeho verze - tisk - digitalizovaný text), důsledky volby výchozího textu či problematiku autority ve vztahu k osobě autora a k dalším aktérům podílejícím se na vzniku textu.
S tím úzce souvisí stratifikace rozdílných editologických přístupů. Peter Shillingsburg zde předkládá pojetí, podle nějž žádný přístup a ani žádná edice nejsou chápány jako univerzální, základním kritériem ediční práce je konsekventnost editorova přístupu a vědomí, že každá volba má své důsledky. Tento nadhled mu však současně dovoluje situovat se v tomto editologickém poli a stanovit pro sebe zásady ediční práce, která kotví v respektu k autorskému záměru a ve vůli editora takový text mimo jiné prostřednictvím emendací konstituovat.
Jedním z podstatných rysů Shillingsburgova uvažování je jeho otevřenost novým podnětům (živý zájem např. o využití digitálních médií je u něj možné sledovat již od 80. let) a upřímná snaha o pochopení textověkritických orientací, jak vykrystalizovaly nejen v angloamerické oblasti ve dvacátém století.