DETAIL TITULU:
Bedřich Feuerstein, architekt. Praha - Paříž - Tokio
Čapková Helena
Národní technické muzeum 2021
brožovaná, 287 str.
ISBN 9788070373361
-
anotace
Archiv architektury a stavitelství Národního technického muzea v Praze spravuje nejrozsáhlejší osobní fond významného architekta a scénografa Bedřicha Feuersteina (1892-1936). Tato unikátní sbírka byla v celé své rozmanitosti veřejnosti představena na výpravné monografické výstavě Bedřich Feuerstein, architekt : Praha-Paříž-Tokio.
Malíř, architekt a designér Bedřich Feuerstein se významně zapsal do světových dějin umění rovněž jako průkopník scénografie, například jako autor prvního výtvarného pojetí divadelní hry Karla Čapka R. U. R.(1921). Další významné počiny, které měly mezinárodní přesah, vzešly ze stáže a spolupráce s architektem Augustem Perretem (1874-1954) v Paříži (1924-1925) či ze spolupráce s architektem Antonínem Raymondem (1888-1976) v Japonsku na konci dvacátých let minulého století.
Multimediální instalace zmíněné výstavy využila všech Feuersteinových uměleckých poloh: v takto ucelené formě představila poprvé jeho dílo v architektuře, scénografii, divadelním kostýmu a v grafickém, užitém a nábytkovém designu. Opomenuta nezůstala ani jeho volná výtvarná tvorba. Do výstavy byla zařazena řada obrazů ze soukromých sbírek, které nejsou obvykle vystavovány. Audio a video nahrávky připomněly práci pro film, Feuersteinovu esejistickou a přednáškovou činnost či spolupráci s básníky a hudebníky, např. s Bohuslavem Martinů (1890-1959). Feuersteinovo dílo doplnily výtvarné práce jeho současníků: busty sochařů Marty Jiráskové, Heleny Johnové a Otakara Švece; obrazy Josefa Šímy a Jana Zrzavého. Rozsáhlý fond NTM tak doplnily exponáty z dalších veřejných i soukromých sbírek, např. Národní galerie v Praze, Národního muzea, Vojenského historického ústavu, Uměleckoprůmyslového muzea a Nadace Bohuslava Martinů. Ukázky z filmů poskytl Národní filmový archiv.
Helena Čapková (1981), po magisterském studiu dějin umění a japanologie na Karlově univerzitě v Praze a na SOAS v Londýně obdržela doktorský titul v transnacionálních vizuálních studiích na Chelsea College of Art and Design TrAIN Research Centre v Londýně. Mezi její klíčové publikace patří monografická studie Bedřich Feuerstein : Cesta do nejvýtvarnější země světa (Aula a KANT, 2014; v japonském překladu Seibunsha, 2021). Mezi další významné publikace patří: "Transnational networkers - Iwao and Michiko Yamawaki and the formation of Japanese Modernist Design" (Oxford Journal of Design History, 2014), ",Believe in socialism...‘ : Architect Bedřich Feuerstein and His Perspective on Modern Japan and Architecture" (Design and Society in Modern Japan, Vol. 28, 2016), "Framing Renshichiro Kawakita's Transcultural Legacy and His Pedagogy" (bauhaus imaginista : A School in the World, 2019) nebo Antonín Raymond v Japonsku (1948-1976) : Vzpomínky Přátel (společně s K. Kitazawou, Aula, 2019).
Malíř, architekt a designér Bedřich Feuerstein se významně zapsal do světových dějin umění rovněž jako průkopník scénografie, například jako autor prvního výtvarného pojetí divadelní hry Karla Čapka R. U. R.(1921). Další významné počiny, které měly mezinárodní přesah, vzešly ze stáže a spolupráce s architektem Augustem Perretem (1874-1954) v Paříži (1924-1925) či ze spolupráce s architektem Antonínem Raymondem (1888-1976) v Japonsku na konci dvacátých let minulého století.
Multimediální instalace zmíněné výstavy využila všech Feuersteinových uměleckých poloh: v takto ucelené formě představila poprvé jeho dílo v architektuře, scénografii, divadelním kostýmu a v grafickém, užitém a nábytkovém designu. Opomenuta nezůstala ani jeho volná výtvarná tvorba. Do výstavy byla zařazena řada obrazů ze soukromých sbírek, které nejsou obvykle vystavovány. Audio a video nahrávky připomněly práci pro film, Feuersteinovu esejistickou a přednáškovou činnost či spolupráci s básníky a hudebníky, např. s Bohuslavem Martinů (1890-1959). Feuersteinovo dílo doplnily výtvarné práce jeho současníků: busty sochařů Marty Jiráskové, Heleny Johnové a Otakara Švece; obrazy Josefa Šímy a Jana Zrzavého. Rozsáhlý fond NTM tak doplnily exponáty z dalších veřejných i soukromých sbírek, např. Národní galerie v Praze, Národního muzea, Vojenského historického ústavu, Uměleckoprůmyslového muzea a Nadace Bohuslava Martinů. Ukázky z filmů poskytl Národní filmový archiv.
Helena Čapková (1981), po magisterském studiu dějin umění a japanologie na Karlově univerzitě v Praze a na SOAS v Londýně obdržela doktorský titul v transnacionálních vizuálních studiích na Chelsea College of Art and Design TrAIN Research Centre v Londýně. Mezi její klíčové publikace patří monografická studie Bedřich Feuerstein : Cesta do nejvýtvarnější země světa (Aula a KANT, 2014; v japonském překladu Seibunsha, 2021). Mezi další významné publikace patří: "Transnational networkers - Iwao and Michiko Yamawaki and the formation of Japanese Modernist Design" (Oxford Journal of Design History, 2014), ",Believe in socialism...‘ : Architect Bedřich Feuerstein and His Perspective on Modern Japan and Architecture" (Design and Society in Modern Japan, Vol. 28, 2016), "Framing Renshichiro Kawakita's Transcultural Legacy and His Pedagogy" (bauhaus imaginista : A School in the World, 2019) nebo Antonín Raymond v Japonsku (1948-1976) : Vzpomínky Přátel (společně s K. Kitazawou, Aula, 2019).