© Nakladatelství
KAROLINUM 2020

RSS RSS   facebook


visa visa
maestro maestro

webmaster

VŠECHNY ZDE NABÍZENÉ PUBLIKACE MÁME SKLADEM

košík

VÁŠ NÁKUP


0 POLOŽEK
CENA: 0 VČETNĚ DPH



Domácí stránka  > UMĚNÍ  > design, móda  > detail titulu

DETAIL TITULU:

Divadlo ulice. Reklama a aranžérství výkladních skříní

v kontextu modernismu 1918 - 1938 Theatre of the Street. Advertising and Window Display within the Context of Modernity 1918 - 1938

Umprum 2021

brožovaná372 str.
ISBN 9788088308430

obálka
-10% 1200,-
1080,-
SKLADEM

Teoretik Karel Teige ve dvacátých letech minulého století použil slovní metaforu "divadlo ulice" pro pulzující, dynamický vizuálně-akustický děj, který se tou dobou odehrával v centrech větších měst. Měl tím na mysli nejen všudypřítomný dopravní lomoz a ruch, ale i novou urbánní ikonografii, kterou tvořily vývěsní štíty, portály obchodů, osvětlené výkladní skříně, fasádní velkoplošná reklama a blikající neony.

Výkladní skříně s rafinovaně aranžovaným zbožím neušly pozornosti surrealistů, kteří obdivovali jejich absurdní a vynalézavé sestavy, světelné iluminace byly blízké experimentům konstruktivistů, reklamy a nápisy vycházely z moderní typografie a osvědčených postupů, jak získat pozornost kolemjdoucích a "flanérů".Pro pochopení meziválečného modernismu představuje ono pomíjivé "divadlo ulice" klíčové téma, přesto se tato oblast nestala nikterak rozšířeným námětem pro odborné studie.

Tato kniha se snaží najít průsečík mezi obchodem a uměním, mezi "nízkým" a "vysokým", mezi popkulturou, komerční propagací a nezávislou tvorbou.
Publikace obsahuje pět odborných studií, které reklamní praktiky prezentují v kontextu výtvarného umění, architektury, fotografie, filmu a nových technologií spjatých s elektrifikací měst. Místně a časově se studie soustřeďují na rámec Československa vymezený lety 1918-1938 s výběrovými odkazy na evropské relace.

Textovou část doplňuje bohatá obrazová dokumentace vycházející z rešerší dobových periodik, archivů, soukromých i veřejných sbírek. Jako určitý anachronický prvek je do knižního bloku vsazen - na průsvitném papíře - soubor dvaceti kreseb Evy Koťátkové, který rozvíjí zkoumané téma na hranici mezi pragmatismem obchodu a "křečovitou krásou" surrealismu. Grafika Adéla Svobodová.

Kniha vychází s podporou Grantové agentury ČR v česko-anglické jazykové mutaci.