DETAIL TITULU:
The Satire of Ishmael Reed
From Non-standard Sexuality to Argumentation
Šalamoun Jiří
Masarykova univerzita 2019
brožovaná, 115 str.
ISBN 9788021093669
-
anotace
Název v češtině: Satira Ishmaela Reeda. Od nestandardní sexuality k argumentaci
Tato kniha se zaměřuje na tvorbu afroamerického spisovatele Ishmaela Reeda a sleduje, jak se napříč jeho padesátiletou románovou tvorbou proměňuje způsob, jímž autor uplatňuje satiru. Přestože je každý Reedův román originálním knižním počinem, v uplatnění satiry lze najít jisté pravidelnosti a vývojové tendence. Zatímco v Reedově rané satiře převládá společenská kritika založená na zobrazení nestandardní sexuality, v jeho současnější satiře (čímž je označována autorova románová tvorba od roku 1993 dále) dominuje společenská kritika založená na argumentaci. Uvedené mody satiry jsou v knize dále propojeny se dvěma druhy amerického rasismu, s rasismem zjevným a skrytým. Kniha dokládá, že spolu s tím, jak se zjevný rasismus stal v americkém společenském diskurzu nepřípustným a byl nahrazen rasismem skrytým, aktualizoval Ishmael Reed svoji satiru, aby i nadále zůstala efektivním modem společenské kritiky. Kniha je určena pro čtenáře z řad odborné i širší veřejnosti, kteří mají zájem o tvorbu Ishmaela Reeda i afroamerickou literaturu obecně. Inspirativní může být i pro ty, kdo se zajímají o žánr satiry a její vývoj.
This book addresses a gap in Ishmael Reed scholarship by contextualizing his use of satire and by establishing which satirical techniques are most frequently used and when. It demonstrates that Reed's satire has evolved from a stage which frequently criticizes society through non-standard sexuality (as can be seen in his early novels) to a stage which frequently criticizes through logical argumentation (as can be seen in novels published after 1990). The book connects these two modes of satire to two types of American racism: overt (present in the public discourse until the Civil Rights Movement) and covert (present in the public discourse after the Civil Rights Movement). It concludes by illustrating that as overt racism became unacceptable in American public discourse, Ishmael Reed updated his satire so that it would remain an effective type of social critique. The book is intended for those interested in the novels of Ishmael Reed, African American literature, and satire.
Tato kniha se zaměřuje na tvorbu afroamerického spisovatele Ishmaela Reeda a sleduje, jak se napříč jeho padesátiletou románovou tvorbou proměňuje způsob, jímž autor uplatňuje satiru. Přestože je každý Reedův román originálním knižním počinem, v uplatnění satiry lze najít jisté pravidelnosti a vývojové tendence. Zatímco v Reedově rané satiře převládá společenská kritika založená na zobrazení nestandardní sexuality, v jeho současnější satiře (čímž je označována autorova románová tvorba od roku 1993 dále) dominuje společenská kritika založená na argumentaci. Uvedené mody satiry jsou v knize dále propojeny se dvěma druhy amerického rasismu, s rasismem zjevným a skrytým. Kniha dokládá, že spolu s tím, jak se zjevný rasismus stal v americkém společenském diskurzu nepřípustným a byl nahrazen rasismem skrytým, aktualizoval Ishmael Reed svoji satiru, aby i nadále zůstala efektivním modem společenské kritiky. Kniha je určena pro čtenáře z řad odborné i širší veřejnosti, kteří mají zájem o tvorbu Ishmaela Reeda i afroamerickou literaturu obecně. Inspirativní může být i pro ty, kdo se zajímají o žánr satiry a její vývoj.
This book addresses a gap in Ishmael Reed scholarship by contextualizing his use of satire and by establishing which satirical techniques are most frequently used and when. It demonstrates that Reed's satire has evolved from a stage which frequently criticizes society through non-standard sexuality (as can be seen in his early novels) to a stage which frequently criticizes through logical argumentation (as can be seen in novels published after 1990). The book connects these two modes of satire to two types of American racism: overt (present in the public discourse until the Civil Rights Movement) and covert (present in the public discourse after the Civil Rights Movement). It concludes by illustrating that as overt racism became unacceptable in American public discourse, Ishmael Reed updated his satire so that it would remain an effective type of social critique. The book is intended for those interested in the novels of Ishmael Reed, African American literature, and satire.