DETAIL TITULU:
Politizující kovář Karla Purkyně. Realismus, (auto)portrét, alegorie
Hájek Václav
Fakulta humanitních studií UK 2015
brožovaná, 144 str.
ISBN 9788087398517
-
anotace
Purkyňův Politizující kovář je jeden z klíčových obrazů českého 19. století, propojuje v sobě řadu více i méně očekávatelných významů, vypovídá o přelomové době vzniku, o konstrukci postavení umělce a kritika a podílí se na autonomizaci malby.
Studie se soustřeďuje na analýzu tohoto jediného obrazu a představuje tak svébytný žánr uměleckohistorického textu, na jedné straně čtenářsky vstřícný, na druhé straně metodicky náročný. Autor postupuje tradičním způsobem od přehledu dosavadních pojednání přes rozbor obrazu po komplexnější tematické a významové výklady. Čtenáři tak usnadňuje orientaci v různých interpretačních možnostech a přístupech, jež se navzájem vrství a propojují.
Při průzkumu díla bylo využíváno dobových archivních zdrojů, periodik, pozdější teoretické literatury, současných teorií z oblasti formální analýzy, z oblasti "Bildwissenschaft" (vědy o obraze) atd.
Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarného realismu (a navazuje tak třeba na literaturu o Gustavu Courbetovi). Aplikuje soudobé interpretační postupy (např. metoda analýzy jednotlivého artefaktu), což je u nás právě v této oblasti zatím spíše publikační vzácností. (S použitím části recenze prof. Mileny Bartlové)
Studie se soustřeďuje na analýzu tohoto jediného obrazu a představuje tak svébytný žánr uměleckohistorického textu, na jedné straně čtenářsky vstřícný, na druhé straně metodicky náročný. Autor postupuje tradičním způsobem od přehledu dosavadních pojednání přes rozbor obrazu po komplexnější tematické a významové výklady. Čtenáři tak usnadňuje orientaci v různých interpretačních možnostech a přístupech, jež se navzájem vrství a propojují.
Při průzkumu díla bylo využíváno dobových archivních zdrojů, periodik, pozdější teoretické literatury, současných teorií z oblasti formální analýzy, z oblasti "Bildwissenschaft" (vědy o obraze) atd.
Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarného realismu (a navazuje tak třeba na literaturu o Gustavu Courbetovi). Aplikuje soudobé interpretační postupy (např. metoda analýzy jednotlivého artefaktu), což je u nás právě v této oblasti zatím spíše publikační vzácností. (S použitím části recenze prof. Mileny Bartlové)