DETAIL TITULU:
Dost tichého šepotu. Exilová výtvarná scéna v Československu
(1933-1939)
Rokytová Bronislava
Památník národního písemnictví 2014
brožovaná, 215 str.
ISBN 9788087376102
-
anotace
Monografie se poprvé v tomto rozsahu věnuje výtvarným umělcům, kteří ve 30. letech 20. století odešli do Československa, kde na krátký čas nalezli své útočiště před šířícím se nacismem.
Sleduje jak uměleckou tvorbu vznikající v emigraci v kontextu politických i kulturních souvislostí, tak sociální problémy uprchlíků. Řada státních nařízení často byrokraticky omezovala tvůrčí činnost umělců. Přesto výtvarná díla, kontakty a jejich vzpomínky dokládají pozitivní postoj k českému prostředí.
Zmíněni jsou významní autoři Oskar Kokoschka, John Heartfield, Thomas Theodor Heine, ale i Hannes Beckmann, Thomas Wüsten, Erich Arnold Bischof, Theo Balden a další, jejichž tvorba u nás dosud zhodnocena nebyla. Fotografie nezvěstných děl nebo reprodukce ze soudobých tiskovin byly ponechány v podobě, v níž se dochovaly.
Originální výtvarná díla a archiválie, o to autentičtěji dokreslují obtížné okolnosti, které přečkaly. Tvorbu emigrantů vyzdvihuje jejich odvážný boj proti Hitlerově politice a upřednostnění umění před vlastním bezpečí
Sleduje jak uměleckou tvorbu vznikající v emigraci v kontextu politických i kulturních souvislostí, tak sociální problémy uprchlíků. Řada státních nařízení často byrokraticky omezovala tvůrčí činnost umělců. Přesto výtvarná díla, kontakty a jejich vzpomínky dokládají pozitivní postoj k českému prostředí.
Zmíněni jsou významní autoři Oskar Kokoschka, John Heartfield, Thomas Theodor Heine, ale i Hannes Beckmann, Thomas Wüsten, Erich Arnold Bischof, Theo Balden a další, jejichž tvorba u nás dosud zhodnocena nebyla. Fotografie nezvěstných děl nebo reprodukce ze soudobých tiskovin byly ponechány v podobě, v níž se dochovaly.
Originální výtvarná díla a archiválie, o to autentičtěji dokreslují obtížné okolnosti, které přečkaly. Tvorbu emigrantů vyzdvihuje jejich odvážný boj proti Hitlerově politice a upřednostnění umění před vlastním bezpečí