PSYCHOLOGIE PRO PRAXI
PSYCHOLOGIE PRO PRAXI

Psychologie pro praxi chce navázat na cennou tradici předchozího odborného časopisu Psychologie v ekonomické praxi s tím, že nabízí prostor pro publikování původních příspěvků z psychologie i příbuzných disciplín. Preferovány jsou tyto základní obory: psychologie pedagogická a školní, psychologie práce a organizace, psychologie sociální a vývojová, psychologie zdraví a klinická psychologie. Vítány jsou příspěvky, které se zabývají studiem psychologických témat v rámci různých aplikovaných oblastí či napříč kulturami.

PSYCHOLOGIE PRO PRAXI, Vol 47 No 1 (2012), 39–48

Vývoj lhaní v dětství

[Lying Behaviour Development in Childhood]

Lenka Mynaříková

zveřejněno: 17. 02. 2015

Abstract

Lying Behaviour Development in Childhood This overview study compiles information from foreign researches dealing with the development of lying behaviour in children; especially with the early lie production and it detection, functions of children’s lies and moral judgements of lying. The investigated studies have shown that children as young as three years begin to lie in a variety of situations even though they evaluate lying negatively. Attention is paid to intercultural differences in lying behaviour that affect situations when lying occurs. Such knowledge is beneficial for the development of educational programmes and for the assessment of statements given by children crime witnesses/victims. Vývoj lhaní v dětství Přehledová studie zpracovává poznatky ze zahraničních výzkumů věnujících se vývoji lhaní u dětí, především rané produkci a detekci lží, funkcím, které lži u dětí plní a morálnímu hodnocení lhaní. Ze studií vyplývá, že děti začínají lhát v širokém spektru situací nejpozději ve třech letech a to i přesto, že lhaní posuzují jako negativní. Pozornost je věnována také mezikulturním rozdílům, které ve lhaní existují a které ovlivňují, v jakých situacích děti spíše zalžou. Poznatky mají přínos pro tvorbu výchovných a vzdělávacích programů i pro získávání výpovědí od dětských svědků/obětí trestných činů. Entwicklung der Lüge in der Kindheit Die Überblicksstudie verarbeitet ausländische Forschungsergebnisse, die sich mit der Entwicklung der Lüge bei Kindern befassen. Es geht vor allem um den Beginn der Lügenproduktion und Erkennung von Lügen, Funktionen, die bei den Kindern lügen hat und auch die moralische Bewertung der Lüge. Studien zeigen, dass Kinder in einer Vielzahl von Situationen, in spätestens drei Jahren und trotz der Tatsache, dass Lügen als negativ beurteilt wird, zu lügen beginnen. Hinzuweisen ist auch auf interkulturelle Unterschiede, die im Lügen vorhanden sind und welche beeinflussen, in welchen Situationen die Kinder eher Lügen. Die Erkenntnisse sind von Nutzen bei der Konstruktion von Bildungs-und Ausbildungsprogrammen und auch bei der Vernehmung von Kindern als Zeugen oder Opfer von Straftaten.

klíčová slova: lying; lie production; lie detection; moral development; social psychology; forensic psychology lhaní; produkce lží; detekce lží; morální vývoj; sociální psychologie; forenzní psychologie Lügen; Lügendetektion; moralische Entwicklung; Sozialpsychologie; forensische Psychologie

157 x 230 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 80 Kč
ISSN: 1803-8670
E-ISSN: 2336-6486

Ke stažení