This monograph is the first work in the Czech and international contexts outlining the dramatic beginnings of the promotion of the evolutionary paradigm of the origin-creation of man within the Catholic Church. Although several courageous proponents of evolution appeared in the 1870s, the breakthrough does not occur until the 1990s, when numerous respectable pioneers of the new view of the appearance of man emerged in many western countries as well as in the Czech Republic despite the attitudes of the Vatican. Although Catholic advocates of the theistic interpretation of the evolution-based origin of humankind after 1910 represented an important and growing group, Vatican did not begin to open up to the new paradigm until the second half of the 20th century. This book should be interesting to theologians as well as experts in the history of science and anyone fascinated by the origin of humankind and the history of paleoanthropology.
Obsah
Úvod: Předpoklady a východiska vyšetřování takřka detektivního a intelektuálního zápasu na dvou frontách
1. Nejnovější přínosy ostatních věd zabývajících se antropogenezí a teologie
2. Klíčová postava St. George J. Mivarta, anglického evolucionisty a katolického oponenta Ch. Darwina (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
3. Wallaceova-Braunova teze (1872) a první čeští průkopníci transformisticky pojímaného vzniku-stvoření člověka: Ladislav Josef Čelakovský (1877), František Mareš (1891) a ti další
4. Joseph Knabenbauer, S. J., odpůrce i průkopník transformačního vzniku-stvoření člověka
5. První otevřený zastánce transformistického vzniku-stvoření lidského těla, italský teolog a historik Raffaello Caverni
6. Odpůrci a pozdní zastánci transformistického vzniku-stvoření člověka na stránkách periodika La Civiltà Cattolica v období let 1850–1980
7. Vyhraněný odpůrce transformismu Pietro Caterini, S. J.
8. François Maria Dalmace Leroy, O. P. – průkopník možnosti katolické recepce transformistického vzniku-stvoření lidského těla
9. Velmi významný průkopník transformistického vzniku-stvoření lidského těla, španělský kardinál Zeferino González y Días Tuñón, O. P.
10. Italský literát a hlasatel spirituálního a estetického evolucionismu – Antonio Fogazzaro
11. Konstantin Hasert (1893?) – rakouský průkopník a váhavec ve věci transformistického vzniku-stvoření člověka
12. Proměna postoje k problematice transformistického vzniku-stvoření člověka v díle špičkového německého biblisty Franze von Hummelauera, S. J.
13. Americký teolog John Augustine Zahm jako zanícený obhájce Mivartovy teze (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
14. Cesta anglického benediktina a biskupa Johna Cuthberta Hedleyho, O. S. B., k přijetí možnosti transformistického vzniku-stvoření člověka (1898). Reakce na Mivarta a Zahma (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
15. Jasnozřivý a ve své době nepochopený cremonský biskup Geremia Bonomelli – stoupenec názorů J. A. Zahma
16. Španělský přírodovědec a teolog Juan T. González de Arintero, O. P., obhájce transformistického vzniku-stvoření člověka
17. Francouzský biblista v amerických službách: Francis Ernest Gigot a nerozpornost Mivartovy teze s výpovědí knihy Genesis
Exkurs: Biblická zpráva o stvoření člověka jako velká metafora podle Augustinova spisu De Genesi ad litteram
18. Erich Wasmann, S. J., a transformistická koncepce vzniku-stvoření člověka (za spolupráce s Dr. Ing. Eduardem Krumpolcem, CSc., Th.D.)
19. Norbert Peters – svědek otevřenosti německé biblistiky transformistickému vzniku-stvoření člověka
20. Johann Baptist Göttsberger – svědek zásadních proměn postoje katolické teologie k teorii transformistického vzniku-stvoření člověka. Evoluční vznik-stvoření lidské psychiky?
21. Mezi Mivartem a Teilhardem. Případ belgického teologa a geologa Henryho de Dorlodota
Závěr: Spletitý příběh o jasnozřivosti, odvaze a úžasném dědictví
Bibliografie
Summary
Rejstřík