REFLEXE
REFLEXE
Časopis Reflexe byl založen v r. 1985 Ladislavem Hejdánkem a do r. 1989 vyšla tři samizdatová čísla, jež byla v r. 1990 vydána také tiskem. Od tohoto roku vychází časopis nejprve čtyřikrát a později dvakrát ročně. Zaměřuje se na původní studie z filosofie a theologie. Přináší také překlady významných textů světové filosofie, hlavní důraz však klade na autorskou tvorbu. Jeho nepostradatelnou součástí jsou recenze české i světové filosofické literatury.

REFLEXE, Vol 2018 No 55 (2018), 81–106

Goodmanova teorie zobrazení a fenomenologie

[Between Goodman’s Theory of Representation and Phenomenology]

Ivan Blecha

DOI: https://doi.org/10.14712/25337637.2019.4
zveřejněno: 14. 03. 2019

Abstract

Nelson Goodman’s Languages of Art, one of the most cited and commented publications in theory of art, deals with various questions, including the question whether a piece of art can realistically portray reality. Goodman suggests that it cannot, since a reliable criterion of “imitation” is not to be found. This statement leads to a certain type of relativism and social constructivism, which then find their expression also in philosophy of language. The aim of my paper is to problematize some of Goodman’s starting points, and from the view of phenomenology to assess the problems associated with the so-called “innocent eye”, corporeality, and the constitution of object sense. It turns out that the problem of imitation can be approached in a different way and that there is no need to reject the possibility of realistic picturing.

Creative Commons License
Goodmanova teorie zobrazení a fenomenologie is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

202 x 130 mm
vychází: 2 x ročně
cena tištěného čísla: 180 Kč
ISSN: 0862-6901
E-ISSN: 2533-7637

Ke stažení